Въздушната кола

петък, 22 февруари 2008 г. ·

Не знам дали сте чували за нея, но тя е факт. Може би до края на годината ще се предлага в Европа и САЩ. Дело е на индийската компания Tata Motors, а двигателят й е базиран на изобретение на френската фирма MDI. Твърди се, че това е компания с 10 годишнен опит в разработката на двигатели, задвижвани от въздух под налягане.
Идеята на Tata е да създаде кола със ниска себестойност (по този начин и ниска цена), никаква или поне ниска зависимост от петрола и минимални вредни емисии. Колата ще развива 150км/ч, като при висока скорост (над 55км/ч всъщност!:) ) въздухът ще се нягрява допълнително от някакво бензиново моторче.
На хартия изглежда, че индийците са успели. Остава да видим и на живо какво ще представлява тази кола и дали някой друг освен най-болните на тема екология ще си я купят.
Засега виждам няколко пречки, които да спрат който и да е купувач. Умишлено няма да говоря за външен вид. Това си е нещо специфично за всеки човек.

1. К'ви са тия Tata Motors, да ги ...

Еми индийци са. И ако автомобилните им специалисти са като програмистите им, аз тая кола няма да си я купя.
От друга страна Tata е сериозна компания, която дори проявяваше амбиции да закупи Jaguar и Land Rover от Ford za сума над 2 милиарда долара. Това би им дало достъп до уникално ноу-хау, което да подобри значително качеството на колите им, които засега са под всякаква критика.
Ако се чудите откъде идват милиардите, отговора е много лесен. Компанията предлага евтини коли на един огромен пазар, какъвто е индийския.
Това, което ми харесва е, че влага печалбата си в нови технологии. Не спи като някои големи американски производители на автомобили и не лежи на стари лаври.

2. Ускорение, скорост, икономичност

В общи линии, това което всеки човек търси в една кола е бързо да ускорява, да дига поне 200км/ч и да качва Витиня на 5-та поне с 150км/ч. А при сегашните цени на петрола, се появи изискването и да е икономична.
Колата на Tata покрива на 100% последното изискване, но първите две й куцат отвсякъде. Така че в огромна част от автомобилните любители, тя няма да спечели нито фенове, нито купувачи.
Много по-голям шанс да стори това има друг иновативен автомобил - Tesla Roadster, който е изцяло електрически. Благодарение на електрическият си двигател, има убийствен въртящ момент и съответно страхотно ускорение - нещо от сорта на 0 - 100км/ч за 4 секунди. Интересен е един от проблемите, с който се бореха конструкторите му - няма скоростна кутия, която да издържи натоварването и по тази причина времето за пробег от 0 до 100 бе увеличено със секунда и нещо. Друг проблем е високата цена - около $100 000, но все пак говорим за спортна кола. Пише се, че скоро ще има и семеен електроавтомобил от Tesla, но и неговата цена ще е висока - $50-60 000. Трети проблем, който съвсем не е тривиален е, че батерията, с която е оборудваn този автомобил има около 2 години живот и нова такава би струвала около $20 000.
Реалните конкуренти на въздушната кола на Tata, в момента са хибридните автомобили. Toyota Prius, Chevrolet Volt (който още е само концепция), Honda Civic Hybrid, Honda CR-Z (пак концепция). Все коли предлагащи нисък разход на гориво и оборудвани с електрически двигател, който се презарежда в движение. Ако добавим и новите дизелови разработки на Фолксваген и Ауди, новият бензинов двигател на Пежо, дизеловите хибриди на Мерцедес, Dies-Otto двигателят пак на Мерцедес, бъдещето на въздушната кола засега си остава доста черно.

3. Фанатиците

Американците, например, все още трудно купуват коли произведени извън САЩ. От европейските коли най се котира БМВ, главно защото имат завод там. Един вид заработените пари в Америка да си остават в Америка.
Японските компании дълго се бориха, за да се наложат в САЩ и успяха не само заради по-ниските си цени и качеството на продукцията си. Просто уцелиха момента, в който да започнат инвазията си в Щатите - първата голяма битка срещу неикономичните и бълващи отрови гигантски автомобили. През 70-те години, американските автомобилни компании се опитваха да направят идеалната малка кола, но нещо все не им се удаваше.Някои от тях можете да видите тук. Но все пак японците спечелиха изцяло американския пазар, чак след като изнесоха част от производството си в Щатите, и го обособиха като отделни марки.
Дали Tata ще успее да повтори успеха им? Твърдо не. Поне не с тази кола, която не блести с нищо, освен с това, че няма да ползва производните на петрола.

А и нима очаквате един луд фен на Фолксваген Голф, да си купи някаква там кола от някаква там индийска компания?

1 comments:

venida каза...
25 юни 2009 г. в 18:59  

Колата всъщност е френска на фирмата MDI която има опит във Ф1 Вузложили са производството на Тата Моторс като добро съчетание на Ниска цена и задоволително Качество (не като на Индийските Програмисти). С едно зареждане с въздух от стандартен компресор на бензиностанция предполагаема цена на зареждане 1,5 евро ще изминава 200 км така че едва ли ще липсват фенове.
А колкото до скорост не вдига 200 но 150 Но соред мен 200 са небходими само за самоубийци или мутри!!!

Джаджи

Clicky Web Analytics